Cesty z úzkosti

Poznáš to? Napätie v tele, stiahnutý krk, búšenie srdca, zrýchlený pulz, tlak alebo zovretý hrudník, nedostatok vzduchu, plytké dýchanie, chvenie či nepríjemné pocity v bruchu, potenie, únava, studené ruky a sucho v ústach…

Prípadne ďalšie prejavy, ktoré môžu prerásť až do záchvatu paniky. Boh s nami!

Príčiny úzkosti

Stavy úzkosti sú spojené s traumatickými situáciami v živote, no často nás vedia navštíviť v najnepravdepodobnejších chvíľach, nečakane a zdanlivo bez zrejmého dôvodu či prítomnosti ohrozenia – doma, v škole, práci, pri šoférovaní, posedení s najbližšími a podobne. Okolnosti nenasvedčujú tomu, že by bol človek v ohrození, kým celé vnútro kričí: „Pomóóóc!“.  Stav úzkosti alebo vnútorného stresu môže byť následkom blokovania toku duševnej energie, t.j. následkom nevedomého potláčania pocitov (obvykle negatívnych alebo aj pozitívnych). Dusím v sebe nechcené pocity, a tým „zužujem“ ich prežívanie, lebo ma potenciálne ohrozujú. Častokrát ide o dusenie samotného strachu.

Keď pretlak buchne

A pretlak vytesnených pocitov spôsobí stav nešpecifickej, nevysvetliteľnej úzkosti – chaotickú masu hrôzy. Zdá sa, že je pre mňa znesiteľnejšie cítiť sa naraz zle, paralyzovane a nevedieť z čoho než si naplno a priebežne uvedomovať, čo naozaj cítim. Príčinu úzkosti potom máme tendenciu spájať s miestom či situáciou, kde sa objavila miesto hľadania pravej príčiny a oslobodenia pocitov v sebe. Iluzórnou obrannou reakciou je potom vyhýbanie sa danému miestu, či situácii. Napríklad ak ma úzkosť zachvátila na mieste s veľa ľuďmi, budem sa takým miestam intuitívne vyhýbať. Strach z budúcej úzkosti ale spôsobuje ďalšiu úzkosť a je počiatkom začarovaného kruhu, z ktorého nás môžu zdanlivo vyslobodiť iba lieky či iné drogy vrátane alkoholu.

To by bola ale škoda, nevyužiť strasť menom úzkosť na slasť z uvoľnenia jej príčin a dosiahnuť tak krajší, slobodnejší a chutnejší život

Odporúčam psychoterapiu. Ak chceš porozumieť svojim prejavom úzkosti, rozlúsknuť oriešok zdanlivých záhad a vyslobodiť svojho ducha džina z fľaše, si vítaná, vítaný v bezpečnom prostredí mojej psychologickej poradne, ľudovo „sediarne“, ako jej s láskou hovorím. Okrem toho existuje veľa prirodzených techník ako zvládnuť akútny záchvat úzkosti. Nižšie ponúkam výber techník, vlastných i prebraných, s ktorými mám v praxi najlepšie skúsenosti:

1. Technika spätného pokynu – 7 krát sa rýchlo nadýchni a vydýchni (iba do pľúc) ako pes. Následne začni pomaly dýchať do brucha (bránicové dýchanie) hlboký pomaalýýý nááádych a eeeešte poooomaaaaalšíííííí výýýdyyyyych. A akúkoľvek aktivitu, ktorú práve prevádzaš, začni robiť veľmi veľmi pomaly, pomalynky, eeešte poooomaaaalšie. Kráčať, niečo zdvíhať, točiť hlavou, pohybovať sa, či myslieť/rozprávať….a hlavne dýchať. Všetko rob extrémne pomalým tempom. Všímaj si, ako sa upokojuješ. Z neznámeho dôvodu dal mozog telu pokyn, že je v stave ohrozenia a telo zareagovalo úzkosťou. Týmto cvičením pošle telo mozgu opačný pokyn – pokyn kľudu. Telo svojou pomalosťou a hlbokým dychom musí teraz presvedčiť mozog, že sa nič nedeje, akoby telo prehováralo k hlave: „Pozri som v bezpečí, v uvoľnení, všetko je oukej. Vypni alarm.“ A úzkosť je za chvíľu preč.

2. Upriam pozornosť na ticho a prázdny priestor, ktorý obkolesuje všetko, čo je a umožňuje všetkému, čo je, existovať. Vrátane úzkosti. Všimni si, že aj tvoja úzkosť je „ponorená a obalená“ týmto nekonečným tichom a prázdnom – ničím. A keďže pribúda to, na čo sa sústredíme, tak miesto úzkosti si všímaj priestor a ticho, ktoré ju obkolesujú. Priestor medzi kusmi nábytku, ticho pred a po hukote, prázdno obydlí, pokoj stromov a kvetín, nesmiernosť vesmíru či naopak ten veľký neviditeľný voľný priestor medzi jadrom a obiehajúcimi elektrónmi v atómoch všetkého, čo okolo seba vidíš. Vrátane teba. Fakticky si z 99% prázdnom, tak miesto 1% toho, čo sa hýbe, radšej vnímaj zvyšných 99% NIČOHO VŠADE. Cítiš to ticho, pokoj a prázdno v atómoch svojich buniek? Oddaj sa mu.

3. Auto-hypnóza ťa napodmieňuje na stav uvoľnenia a kľudu. Nejedná sa o stratu vedomia, skôr o stav hlbokého uvoľnenia, ktorý si budeš vedieť navodiť kedykoľvek a kdekoľvek vybranou pozitívnou formulkou – afirmáciou, napríklad: „Láska obnovuje môj život.“ S auto-hypnózou som úspešne zaspávala v období, keď som trpela nespavosťou, ktorá je častým sprievodným javom úzkostných porúch. Ak hovoríš anglicky, detailné vysvetlenie i nácvik autohypnózy zdarma nájdeš na tejto stránke. Odporúčam vyskúšať.

4. Sú aktivity, ktoré sú zo svojej podstaty spojené s pohodou a kľudom a dobrým pocitom a nie sú preto zlučiteľné so stavom napätia a nepohody. Tieto aktivity, ktoré si môžeš pre seba zvoliť a vibračne vykročiť smerom k lepšiemu vnútornému pocitu sú: pohyb, jedlo, sex a akákoľvek aktivita či práca, do ktorej sa vieš ponoriť a ktorá obsadí tvoju plnú pozornosť. Už si len uvedomíš, že úzkosť pominula a ani nevieš kedy a ako. A najlepšie na tom je, toto sa ti bude páčiť, tieto aktivity si stačí predstavovať!

5. Dovoľ úzkosti byť a následne si ju uži. Nebojuj s ňou, nevyhýbaj sa jej, nesnaž sa ju analyzovať ani zastaviť. Naplno sa oddaj tomu, čo sa v tebe deje, vnímaj jej príbeh v tvojom tele, nechaj ju zaspievať svoju áriu a rozozvučať tvoje telo. Naplno. A možno pochopíš jej odkaz. Hraj sa s tým, skús ten stav zosilniť, či zoslabiť. Ide to? A vychutnaj si pocit búšenia srdca, stiahnutého hrudníka či ohromnej excitácie, vychutnaj si bolesť, ktorú ti to prináša. Paradoxná intencia má veľkú moc. Pripomína ti tvoja úzkosť stav veľkého vzrušenia, nabudenia? Predstav si, že tvoj sused si ho dobrovoľne kupuje, keď chodí na hororové filmy či krkolomné húsenkové dráhy. Niečo ho na úzkosti baví. Tak miesto „zužovania“ úzkosti sa uvoľni, otvor hrdlo fľaše a ber čo sa deje viac zľahka. Si na dobrej ceste.

6. A napokon, si uvedom, že každý záchvat úzkosti raz skončí. Nič netrvá večne a ani úzkosť nie. Vieš, že keď počkáš, skončí a že to zvládneš. Vždy si to zvládla.

Vyskúšaj, ktorá cesta pre teba najlepšie funguje a budem rada, keď mi o tom napíšeš alebo ak máš dobré skúsenosti s nejakou inou, zdieľaj. Životu zdar!