Slovensky / English

Ako správne meditovať?

Meditujem pravidelne už celú dekádu. Niekedy cez deň, no väčšinou pätnásť až tridsať minút každé ráno po zobudení. Vtedy je myseľ najpokojnejšia, koliečka sa ešte naplno neroztočili a preto najľahšie dosiahnem stav pokoja a NEMYSLENIA. To meditácia vo svojej úplnej podstate je. Nepoužívam žiaden hudobný „podmaz“, žiadnu „vedenú“ meditáciu, žiadne pomôcky a nástroje. Iba seba 🧘🏻 Som jednoducho celých desať minút sama so sebou. V sebe. Ako ja:) Ak chceš, v tomto článku ti vysvetlím, ako správne meditovať.

Na úvod si v stratke povedzme, čo je meditácia. Meditácia je stav nemyslenia, nekonania. Je to stav čistého bytia. Čas venovaný sebe, v tichu. Pravidelná meditácia dokáže zmeniť k lepšiemu viaceré oblasti v našom živote. Má regeneračný a harmonizačný účinok a preukázateľný pozitívny účinok na naše psychické a fyzické zdravie. Meditácia je taký time-out, pauza od vonkajšieho sveta, od povinností, úloh, požiadaviek nášho sveta, v ktorom sa všetko neustále hýbe. Okrem toho sa vďaka nej dostávam na také sladké miesto v sebe, „moje doma“. Niekedy si i „polietam“. Každá meditácia má blahodárny účinok, no jej prospech a účinok je kumulatívny, je väčší, ak medituješ každodenne.

Postup pri meditácii vyzerá asi takto:

  1. Meditovať môžeš vo viacerých pozíciách – odporúča sa turecký sed alebo faraónsky posed na stoličke, pri ktorom máš celé telo v 90-stupňovom uhle
  2. Zatvor si oči, vnútorný zrak upri do stredu čela s bradou rovno alebo mierne nahor. Spoj palec s ukazovákom, zvyšné prsty vyrovnaj alebo si polož dlane voľne do lona či na kolená
  3. Niekoľkokrát sa hlboko sa nadýchni do brucha a s výdychovou vlnou uvoľni celé svoje telo od korienkov vlasov až po končeky prstov na nohách
  4. Pokračuj sústredením sa na svoj prirodzený dych / prázdno / ticho v sebe alebo na pauzu medzi myšlienkami, ktorú sa snaž predlžovať

Nečakaj rýchly a veľký efekt pri jedno-rázovej či občasnej meditácii. Najlepšie výsledky dosiahneš pravidelnou meditáciou. Meditovať môžeš kdekoľvek a kedykoľvek počas dňa, odporúča sa však vracať na to isté miesto a praktizovať zhruba v ten istý čas. Skús meditáciu prijať do každodenného života a pozoruj v sebe zmeny, ktoré prídu.⁠ Videonávod ako meditovať nájdeš aj v mojom youtubovom videu na kanáli Nová psychológia.

P.S. Každé online komunitné stretnutie v BlahoKlube začíname spoločnou meditáciou. Pridaj sa tiež;)

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Vaše osobné údaje budú použité len na účely vyriešenia vášho dotazu. Zásady zpracování osobních údajů